Portfolio Image

Dirigent Janáčkovy opery NdB

Robert Kružík

Robert Kružík (1990) patří k nejmladší generaci našich dirigentů. Přestože mu ještě nebylo třicet, už dva roky je stálým dirigentem Janáčkovy opery Národního divadla Brno (od ledna 2016) a zároveň Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (od září 2016). Od sezóny 2018/2019 je stálým hostujícím dirigentem Filharmonie Brno. S Janáčkovou operou spolupracuje už od roku 2014 jako asistent dirigenta na inscenacích oper Maria di Rohan Gaetana Donizettiho, dále na operách Carmen, Hubička, Hry o Marii, Čert a Káča ad. Loni nastudoval a řídil Rossiniho operu Hrabě Ory a Čajkovského Pikovou dámu. V ostravské opeře dirigoval Martinů Tři přání aneb Vrtkavosti života, Smetanovo Tajemství a Prodanou nevěstu, Mozartovu operu La clemenza di Tito, Verdiho Otella, Prokofjevův balet Popelka nebo Verdiho La traviata, kterou sám nastudoval.

Mimo operní jeviště spolupracuje s mnoha českými orchestry, jako jsou Filharmonie Brno, PKF – Prague Philharmonia, Janáčkova filharmonie Ostrava, Pražský komorní orchestr, Moravská filharmonie Olomouc, Jihočeská komorní filharmonie, Czech Virtuosi a Ensemble Opera Diversa a od sezóny 2018/2019 to bude i Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. Spolupracoval s předními sólisty jako houslisté Esther Yoo, Václav Hudeček, cellisté Tomáš Jamník, Raphael Wallfisch, pěvci Roman Janál, Jiří Sulženko, legendární Soňa Červená ad. Jako dirigent vystoupil např. na festivalu Mladá Praha, na Svatováclavském hudebním festivalu v Ostravě a ve významných koncertních sálech a divadlech naší země. 

Tento brněnský rodák začínal jako violoncellista. Absolvoval Konzervatoř Brno, kde se kromě hry na violoncello (u Miroslava Zichy) věnoval rovněž oboru dirigování (u Stanislava Kummera). Ve studiu pokračoval na pražské AMU, kde jeho pedagogy byli Leoš Svárovský, Charles Olivieri-Munroe a Lubomír Mátl v dirigování a Miroslav Petráš ve hře na violoncello. V akademickém roce 2012/2013 byl na studijní stáži na Zürcher Hochschule der Künste ve Švýcarsku, kde se zaměřil na oba obory. S úspěchem se zúčastnil řady violoncellových soutěží, jako je Pražské jaro, Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně aj. Svoje znalosti a zkušenosti rozšiřoval na mistrovských kurzech, ve hře na violoncello to bylo u Jiřího Bárty, Michaely Fukačové a Raphaela Wallfische, v dirigování u Norberta Baxy, Johannesa Schlaefliho a Davida Zinmana.